Snowboardin-technika jízdy

5. května 2008 v 19:30 | Lucka
Pokud je oblouk veden pouze po hraně, či s naprosto minimální účastí skluznice (danou např. bořivostí sněhu), jedná se o tzv. "řezaný oblouk" (nebo Carvingový), který je základem jízdy na sjezdovém Carving prkně. Při tomto provedení oblouku prkno skutečně "vykrojí" čistý oblouk bez toho, aby sklouzávalo, protože jeho hrana je pevně zařízlá do sněhu. Vedení oblouku co nejvíce po hranách je nezbytné ale např. i při rychlé jízdě s FS prknem na tvrdém zmrzlém sněhu nebo ledových plotnách - tímto způsobem lze i tu nejhorší plotnu elegantně a bezpečně zdolat (s driftovým obloukem toho v takovém případě moc nenaděláš - pojede si to kam chce). Kromě toho při řezaných obloucích navíc zažiješ ten supr pocit, kdy tě odstředivá síla pěkně tlačí k prknu a ty se můžeš v oblouku pořádně naklonit.
Řezané i smykové oblouky lze dále rozdělit na3 variantyprovedení -základní,s odlehčením nahoruas odlehčením dolů, ale pro začátek si určitě bohatě vystačíš s dobrou znalostí provedení základního smykového oblouku, případně jeho "řezanější" varianty, prováděné více po hranách (taková kombinace smykového a řezaného oblouku). Nadlehčování v oblouku (nahoru nebo dolů) jezdci výrazně usnadňuje přehranění a navíc poskytuje možnost plynule během "vyjíždění" oblouku dávkovat zatížení hrany (dokonalé "prošlápnutí" prkna) a tím zajišťuje perfektní a velmi stabilní kontakt prkna (hran) se sněhovým povrchem, což je velmi důležité především při dynamické jízdě řezanými oblouky.
Výuka základů jízdy pro tebe bude znamenat minimálně první dvě hodiny dost pádů a celkově dost nedobrovolného kontaktu se sněhem, bez toho to prostě nejde, takže s tím počítej. Pokud ale budeš mít patřičné vybavení (dobré rukavice, kalhoty, bundu atd.) a budeš se trochu řídit teorií kontrolovaných pádů, nejen, že si nic nezlomíš, ale při troše štěstí ani nebudeš mít moc modřin. Tyto texty pocházejí z webu Snowboard - krotíme prkno www.tenzor.cz/snowboard
Vyzkoušená metoda:sklouzni se opakovaně po něčem jako je led nebo podlaha - ta noha, po které jedeš, ta bude na prkně vepředu, ta noha, kterou se odrážíš a stabilizuješ sklouznutí, ta bude na prkně vzadu. Pokud si nebudeš po této zkoušce jist(a), je tudruhá metoda:požádej někoho z tvého okolí, ať do tebe ve chvíli, kdy to nebudeš čekat, trochu strčí ze zadu a sleduje tvé nohy - ta noha, kterou vykročíš, ta bude na prkně vepředu. Požádej jen toho, kdo ti tímhle pokusem nepřivodí těžké zranění např. hlavy o stůl nebo o zeď.Selže-li i tato metoda, řiď se tím, jak si jezdil(a) na koloběžce - noha, kterou se odrážíš, ta bude na prkně vzadu. Pokud ti ani jedna metoda nedala odpověď na tuto otázku, jsi asi hodně vyjímečný případ a můžeš začít jezdit s postavením nohou jak chceš. Tyto texty pocházejí z webu Snowboard - krotíme prkno www.tenzor.cz/snowboard

A přichází okamžik, kdy se budeme věnovat cvikům zaměřeným na seznámení se s chováním snowboardu,na udržení rovnováhy a na práci s hranami. Před zahájením výuky ti rozhodně doporučuju udělat si ve vlastním zájmu malou rozcvičku na protažení a zahřátí svalů (jako ve škole při těláku), která ti pomůže předejít různým svalovým namoženinám nebo i zraněním, zvlášť pokud nejsi trénovanej(ná) na tenhle typ zátěže. Při snowboardování bude totiž namáhaná specifická skupina tvejch svalů, o kterých možná ani nevíš, že je máš (nejpozději 3.den po prvním tréninku už o nich o všech určitě budeš vědět velice dobře...). Vůbec si nemusíš připadat jako debil(ka) až si budeš na parkovišti u sjezdovky dělat pár dřepů a jiné prostocviky, profíci se rozcvičujou taky a mnohem důkladněji. Tyto texty pocházejí z webu Snowboard - krotíme prkno www.tenzor.cz/snowboard
Sesouvání - kromě toho, že teď ti pomůže procvičit práci s hranama, užiješ ho také později třeba při zdolávání prudkého svahu, který si netroufneš sjet. Na mírném kopci, čelem ze svahu se s prknem postav kolmo ke spádnici, váha těla je rozložená rovnoměrně na obě paty nohou (tzn. že stojíš na BS hraně prkna, FS hrana je nezatížená, příp.je mírně ve vzduchu). Plynulým přenášením váhy na obě špičky nohou (takže na FS hranu prkna) docílíš toho, že se prkno začne sesouvat z kopce dolů (musí se sesouvat pouze dolů, pokud zároveň odjíždí do strany, nemáš rozloženou váhu rovnoměrně na obě nohy). Zvedáním nebo snižováním špiček nohou reguluješ rychlost sesouvání. Počítej s tím, e pokud snížíš špičky příliš, zasekneš se FS hranou do sněhu a okamžitě poletíš dopředu na obličej. Stejným způsobem si cvik zkoušej i na FS hraně, princip stejný, akorát stojíš čelem ke svahu a sesouvání reguluješ zvedáním a snižováním pat nohou. Při zaseknutí BS hrany do sněhu pro změnu poletíš okamžitě na záda. Celý postup cviku si dobře promysli ještě v sedě, protože jakmile se s prknem postavíš, hned začne po sněhu ujíždět a ty musíš okamžitě správně reagovat.
Padající list- při tomto cviku budeš sjíždět svah stylem listu padajícího na zem - zprava doleva a zleva doprava. Opět se na mírném kopci postav s prknem kolmo ke spádnici, čelem ze svahu, plynulým přenesením větší části váhy na patu přední nohy docílíš toho, že prkno se začne kromě sesouvání dolů zároveň pohybovat i dopředu (Goofy doprava) a vyjede jakoby mírný oblouček. Těsně předtím než se ti prkno samo zastaví jízdou do svahu, přenes větší část váhy na opačnou nohu (patu zadní nohy) a prkno se ti rozjede stejným způsobem na druhou stranu. Hlavu měj vždy natočenou do směru jízdy a ukazuj si přední rukou dopředu (ve směru jízdy). Postup opakuj - sjeď tímto cik-cak způsobem celou cvičnou sjezdovku. Cvik procvičuj také na opačné hraně (FS, postoj bude čelem ke svahu, váha bude na špičkách).
Sesouvání šikmo svahem- cvik můžeš provádět jen ve směru tvé normální jízdy dopředu a procvičuj ho opět po obou hranách. Postav se na mírném kopci s boardem na kraj sjezdovky tak, abys jí mohl(a) jízdou dopředu šikmo přejet na opačnou stranu - tzn. že jsi-li Goofy, pro nácvik sesouvání na BS hraně budeš vyjíždět tento cvik z levého okraje sjezdovky (při pohledu shora dolů). V postavení boardem kolmo ke spádnici plynule přenes váhu na přední nohu, hlavu natočenou do směru jízdy, prkno pomalu rozjeď a udržuj ho v přímé jízdě (nesmí zatáčet) šikmo svahem až na druhý okraj sjezdovky. Rychlost sesouvání reguluj zatěžováním / odlehčováním hrany, po které se sesouváš. Před okrajem sjezdovky zastav přenesením váhy na obě nohy a výrazným zatížením hrany, po které si jel(a) - stejně jako když chceš zastavit při základním sesouvání ze svahu dolů. Po zastavení se přetoč s boardem na druhou stranu a pokračuj v jízdě po opačné hraně, opět šikmo svahem na druhý kraj sjezdovky. Cvik takto opakuj, dokud nezdoláš celou cvičnou sjezdovku až dolů.
Jízda šikmo svahem- stejně jako u sesouvání šikmo svahem se postav s boardem na tu správnou stranu cvičné sjezdovky, abys mohl(a) jet šikmo na druhý kraj. Plynule přenes váhu na přední nohu, hlavu natočenou do směru jízdy, prkno pomalu rozjeď a udržuj ho v šikmé jízdě svahem po hraně - prkno se u tohoto cviku při správném provedení nesesouvá dolů, ale jede pouze dopředu pěkně zařízlé hranou do sněhu - zanechává narozdíl od sesouvání ve sněhu jen úzkou stopu od hrany. Pokud je stopa za tebou širší nebo dokonce připomíná místo, kde se vyválelo divoký prase, je to neklamné znamení, že cvik děláš špatně. Rychlost reguluj zatěžováním / odlehčováním hrany, po které právě jedeš. Zastavení, otočení se s boardem a pokračování na druhou stranu cvičné sjezdovky proveď stejně jako u cviku Sesouvání šikmo svahem. I tento cvik procvičuj po obou hranách.
Jízda na vleku- pokud si zvládnul(a) všechny předchozí cviky a už tě nebaví šlapání pěšky, má cenu uvažovat o jízdě vlekem. Pokud se ale o snowboarding opravdu zajímáš, určitě jsi už někdy slyšel(a), že jízda na vleku je to nejstrašnější, co může začínajícího snowboardera(derku) potkat - je to pravda! Jízda na vleku je to nejtěžší z celého výcviku a leckterý snowboarder se to nikdy nenaučí a pak až do smrti musí i tu nejdelší a nejprudší sjezdovku šlapat celou pěšky! Ne, buď v klidu,celá předchozí věta je jen takový můj nechutný žert, za který se ti omlouvám, takže teď opět vážně - jízda na vleku je banální věc, která někomu jde napoprvé, někomu napodruhé a někomu napotřetí, ale zatím to všichni začínající snowboarders na celém světě zvládli a ty nebudeš vyjímka. Chce to především bejt naprosto v klídku a nedělat z toho vědu. Většina slušnejch vlekařů ti při nesnázích nebo na požádání vyjde vstříc podáním tyče/kotvy, případně i zpomalením nebo zastavením vleku. Pro nácvik jízdy na vleku ti doporučuju vyhlédnout si nějaký méně vytížený vlek, na kterém zrovna nejezdí moc lidí a tam to v klídku natrénovat. Možná ti pomůže chvíli sledovat zkušenější snowboardery, jak si počínají na vleku oni, případně spolujízda na kotvě s někým takovým. Pro jízdu na vleku budeš využívat "koloběžku" čili jízdu pouze s přední nohou ve vázání, s oběma nohama ve vázání je to nepatrně komplikovanější a na některých vlecích i zakázané (kvůli bezpečnosti).
Postup: Dokoloběžkuj se svým snowboardem na stejnou pozici, ze které všichni ostatní na vleku vyjíždějí (chytají tyč/kotvu), většinou to bývá rovné místo, takže by ti board neměl nikam ujíždět, pokud by tomu tak nebylo, použiješ ke stabilizaci zadní nohu. Prkno měj natočené rovně do směru jízdy a váhu na přední noze (rovnoměrně na celé chodidlo, aby board jel rovně) jako při koloběžce. Jakmile uchopíš tyč pomy, zahákni si jí za stehno přední nohy (mezi nohy jako na lyžích, ona se přizpůsobí), kotvu si zahákni buď za stehno přední nohy nebo si jí dej pod zadek a zadní nohu si polož mezi vázání. Po zaháknutí tyče/kotvy počítej s tím, že během chvilky vlek zabere (takže to cukne) a ty tohle cuknutí musíš vyrovnat a ustát. Pomůžeš si tak, že po dobu prudkého rozjezdu (záběru vleku) zpevníš celé tělo a udržuješ rovnováhu. Jakmile se rozjedeš, tělo uvolníš, nohy mírně pokrčené a udržuješ stejnoměrné zatížení celé skluznice přední nohou, aby ti prkno jelo rovně. V případě,že trasa vleku není ideálně upravená a jsou v ní boule (téměř všechny tuzemské), lehce je vypružíš v kolenou nebo objedeš. Pokud se ti začne kousat hrana o sníh, nezmatkuj - odlehči hranu nebo s celým prknem trochu nadskoč. Pokud má trasa vleku boční sklon a prkno ti sjíždí z trasy, musíš uplatnit jízdu po hraně (jako při cviku Jízda šikmo svahem). Při jakémkoliv problému s rovnováhou nebo udržením směru jízdy si můžeš pomoct zadní nohou a po stabilizaci si jí zase "odlož" mezi vázání. Když už dojde k nejhoršímu a budeš se muset nedobrovolně válet po zemi, odpoj se co nejdřív od vleku a odval se stranou z jízdní trasy ať neohrožuješ ostatní. Těsně před výstupní rovinkou či kopečkem si přední rukou přitáhni tyč/kotvu, vyhákni a opatrně odhoď. Dej ale pozor, abys nezasáhl(a) někoho do hlavy. Odjeď stranou, abys nepřekážel(a) ostatním při vystupování, nazuj zadní nohu do vázání a tradá zase dolů.
Jízda na lanovce- přeprava lanovkou je naprosto bezproblémová a má své velké výhody především v tom, že jezdec si na ní odpočine a nabere síly na náročný sjezd dolů, což se o většině vleků říct nedá (některé tuzemské dlouhé a pomalé vleky se špatně upravenou stopou dokážou méně zdatného snowboardera i úplně vysílit). Pokud ještě neumíš koloběžku a potřebuješ se dostat na vrch jinak než pěšky, je lanovka jediné řešení - vezmeš si board do ruky a jedeš. Na lanovku se nastupuje tak, že jakmile tě závora turniketů "pustí" , dokoloběžkuješ (příp. dojdeš) na to místo, kde všichni ostatní nastupují, pokud je u lanovky jezdící nástupní pás, necháš se jím "odvézt" a pak už si jen hlídáš přijíždějící sedačku. Kdyby sis náhodou nevšimnul(a) přijíždějící sedačky, sama ti podrazí nohy a tím tě posadí. Pak už jen sklopíš ochranný rám, který máš nad hlavou a opřeš si o něj svůj board. Zhruba dvě sedačky před výstupní stanicí ochranný rám odklopíš a připravíš se na výstup. Pokud vás jede na sedačce víc, není od věci se dohodnout, kdo bude kterým směrem vystupovat a kam pojede, občas se totiž stane, že se při výstupu všichni do sebe zamotají, popadají a pak do nich ještě najedou ti z další sedačky a ...fuj. Jedeš-li na lanovce s boardem v ruce, po vystoupení rychle upaluj stranou z cesty, než tě někdo za tebou sejme. Není vhodné ani bezpečné z lanovky za jízdy skákat, a to ani když je pod ní metr prašanu. Tyto texty pocházejí z webu Snowboard - krotíme prkno www.tenzor.cz/snowboard
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama